Tips voor je (eerste) yogales

Voor de les


Trek soepele kleding aan waarin je je ongestoord kan bewegen. Je kunt je bij ons ook omkleden. Trek een vestje/trui aan wat je makkelijk aan/uit kunt doen. Doe opvallende sieraden en je horloge af en oefen op (schone!) blote voeten of yogasokken. Gewone sokken kun je bij je houden voor de eindontspanning maar niet tijdens de les aanhouden ivm uitglijden.

Als je blessures of klachten hebt, moe bent, of als er iets anders aan de hand is, geef dit dan altijd door aan je docent. Een oude hernia, polspijn, mogelijke zwangerschap, rugklachten, hoge bloeddruk, wat dan ook. Wanneer je houdingen moet overslaan, doe dat dan ook of probeer een aangepaste oefening.

De deur opent een kwartier voor de les begint, ben je vroeger? Dan zul je eventjes buiten moeten wachten. Kom binnen 5 a 10 minuten voor de les begint, zodat we optijd kunnen starten met de les. Kom nog iets eerder als je nog wilt betalen of iets wilt vragen/opmerken. We draaien de voordeur op slot zodra we beginnen, deze gaat niet meer open voor laatkomers.

Op tijd komen geeft je de mogelijkheid om jezelf voor te bereiden en om je te helpen concenteren. Terwijl je wacht kun je al wat yogahoudingen aannemen, stretchen, stil liggen of zitten, ademen en concentratie zoeken.

Laat je mobiel thuis of laat hem uitgeschakeld in de kleedkamer, socializen en werk doe je niet tijdens de les. Het is leuk om een les te volgen waarin je mensen kent, maar het kan voor jezelf en anderen vervelend zijn als iemand een gesprek gaat voeren in de lesszaal.

Kom schoon, fris en zonder (lichaams)luchtjes of sterke parfum zodat je eigen ademhaling en die van je medestudenten er niet door gehinderd wordt. Neem wanneer mogelijk een douche voor de les, of was je handen, voeten en gezicht. Club yoga heeft yogamatten beschikbaar voor als je geen mat hebt, we verkopen yogamatten (zie CY SHOP) vanaf 19,50 euro. I.v.m. de hygiene is het erg fijn om je eigen mat te hebben zodra je meerdere lessen gaat volgen. Als je snel zweet neem je eventueel een kleine handdoek mee als je een actieve les volgt.

Het doen van yoga op een volle maag kan zorgen voor kramp, misselijkheid of zelfs in actieve lessen tot overgeven, vooral in twists, vooroverbuigingen en houdingen waarbij je ondersteboven bent. Het verwerken van je maaltijd kost ook energie, dus kan je duf maken. Als je echt trek hebt eet dan iets lichts, zoals fruit. Als het lukt eet dan tot 2 uur voor je yogales zo min mogelijk of iets lichts.

Tijdens de les


In plaats van te proberen zo ver mogelijk in een houding te gaan, doe wat je kunt zonder jezelf te blesseren. Je gaat sneller en verder als je respect hebt voor je lichaam/jezelf en vanaf daar verdergaat.

Je hoeft niet onzeker te zijn over stijfheid in je lichaam of over dat je net begint met yoga. De groepen zijn gemengd en je kunt er vanuit gaan dat iedereen 'stijf' is. Iedereen doet wat hij of zij kan.

Tijdens de les wordt niet gedronken, tijdens de yogales is het je doel om je lichaam op te warmen en daarmee in de diepere lagen van je lichaam te gaan. Door drinken hinder je dit proces. Let op: Bij zwangerschapsyoga wil je verwarming van het lichaam voorkomen, in deze les mag wel gedronken worden.


Na de les


Na de les drinken we een kopje biologische Yogitea of eventueel water.

Ruim je mat op en eventuele andere spullen, laat je plekje netjes achter. Bewust hiermee omgaan is ook onderdeel van yoga. Kun je misschien degene naast je helpen met opruimen, of je docent?

Vooral als je net begint met yoga kun je last hebben van misselijkheid, hoofdpijn of andere klachten. Dat kan verschillende oorzaken hebben. De yogahoudingen stimuleren allerlei systemen in het lichaam, en brengen processen op gang zoals de afvoer van gifstoffen. Als deze afvalstoffen in het lichaam zijn losgemaakt kun je dat merken. Lichamelijke klachten hebben vaak een mentale oorzaak. Ga naar je docent voor advies en begeleiding.

In/Na de yogales kun je (vooral als je net begint) emotioneel worden (verdriet, vreugde, woede, geluk, etc.). Als dit gebeurt probeer rustig door te blijven ademen en observeer wat de yogales heeft losgemaakt. Ga eventueel naar je docent voor advies en begeleiding.