Yoga - Welke les voor mij?

Je hebt vast al eens iets gelezen of gezien over yoga waardoor je interesse gewekt is, we vertellen je graag iets meer over yoga. Er zijn vrij veel vormen van yoga, dat maakt het soms lastig om een keuze te maken. Het allerbelangrijkste wat je moet weten voordat je begint met yoga is: het gaat er niet om dat je alles kunt of weet, of je lenig bent, of hoe veel ervaring je hebt!
Yoga is voor iedereen. Dat gezegd, is het wel belangrijk dat je een beetje weet met welke les je zou kunnen beginnen, en dat is heel persoonlijk... Alle yogalessen die wij op het lesrooster hebben staan, komen vanuit de Hatha stroming. Sommige yogavormen zijn rustiger en meditatiever, sommige wat meer lichamelijk, en sommige zelfs zwaar maar in de basis zijn ze gelijk.
Als je een sportief verleden hebt en geen lichamelijke klachten dan kun je lichamelijk gezien alle lessen op het lesrooster (waarschijnlijk) doen, maar of je ze ook allemaal fijn vindt dat zul je zelf ontdekken. Als je klachten/blessures hebt (gehad), dan zul je de 'Actief & Flow' lessen waarschijnlijk moeten laten.
Kies de les(sen) die je aanspreken en waardoor jij je fijn voelt, ga het maar ontdekken tijdens de proeflessen!


Yoga inspiratie filmpjes


Dit is een selectie van CY favoriete filmpjes, meer bekijken?


Zwanger?

Als je zwanger bent, van harte gefeliciteerd!

Het doen van yoga tijdens de zwangerschap is iets heel bijzonders! Je hebt nu de kans om dit te gaan ervaren. Je kunt je yogadocent in vertrouwen vertellen dat je zwanger bent, zodat hij/zij je kan begeleiden in je yoga lessen. Ben je (nog) niet zwanger? Yoga helpt om spanningen los te laten en verbetert daarmee ook je vruchtbaarheid.

Yoga en de trimesters Welke soort yoga, hoe intensief en welke oefeningen kunnen wel of niet? Er komen misschien een aantal vragen met betrekking tot yogabeoefening bij je naar boven. Allereerst hangt heel veel voornamelijk af van jezelf, je yoga ervaring, hoe je je voelt, hoe de zwangerschap verloopt maar ook hoe mogelijk eerdere zwangerschappen zijn gegaan.
Vanuit de yoga zijn er een aantal richtlijnen, deze zijn ingedeeld in trimesters van 3 maanden, oftewel een derde deel van je zwangerschap.
Door de hele zwangerschap heen (dit geldt natuurlijk net zo goed als je niet zwanger bent): doe vooral wat voor jou heel fijn aanvoelt! Probeer goed diep in de buik te blijven ademen en ontlast zoveel mogelijk je buikspieren.

1 = Conceptie tot 12 weken Je kunt doorgaan met de yogalessen als je die al een tijdje doet. Ook als je bijvoorbeeld aan power yoga doet, kun je dit blijven doen zolang je je hierbij goed voelt. Je kindje is nog erg klein en zit goed beschermd achter het schaambeen. Blijf de lessen doen die je doet of ga lichtere lessen volgen, niet zwaarder. Waar je verder op kunt letten is dat je niet te ver met kracht twist (draaiingen) doet, en ook niet op de kop in bijv. handstand als je dit niet gewend bent, de halve kaars is prima en juist erg goed om te doen. Fijne houdingen deze periode zijn bijvoorbeeld Balasana (childspose) en Setu bandha (bridge pose).

2 = 14 weken tot 32 weken Tijdens de 12e t/m 14e week groeit je baby snel en wordt er van alles ontwikkeld. In deze weken adviseert Club yoga om minder of lichtere yoga te doen en alle ontwikkelingen rustig hun gang te laten gaan. Na de 14e week zal je bloedcirculatie minder worden en je bloed warmer, goed blijven drinken dus! Vanaf 16 weken zwangerschap kun je doorstromen naar de zwangerschapsyoga, maar in je normale les blijven mag ook! Probeer na 30 weken zo min mogelijk op de rug te liggen in verband met verminderde bloedcirculatie naar dit gebied en naar je kindje, je linkerzij is het best om op te liggen.

3 = 32 weken tot bevalling Je baby groeit verder en je krijgt steeds een wat dikkere buik, je voelt ook steeds zwaarder en op een gegeven moment zal je baby steeds lager zakken. Belangrijk in je yoga beoefening is dat je vloeiende en vrouwelijke houdingen doet die niet al te veel kracht van je vereisen. Dus voor de meer ervaren yogini´s: op de kop houdingen zijn in dit trimester beter om te laten voor na je zwangerschap. Je kunt zwangerschapsyoga blijven doen tot de week waarin je zult bevallen.


Yoga bij klachten

Depressie / Neerslachtigheid Depressiviteit is helaas iets waarvan steeds meer en meer mensen last hebben in deze wereld waarin veel van ons wordt gevraagd. Depressie en neerslachtigheid sluipt er vaak ongemerkt in, zoals daarmee ook verkeerde ademhalingspatronen, weinig lichaamsbeweging en een gesloten houding.
Naast de reguliere wegen voor depressie zoals psychologische hulp en eventueel medicijnen kan yoga een welkome aanvulling zijn tegen depressiviteit. Het doen van ademhalingsoefeningen (laat de levensenergie van zuurstof maar stromen!) en yoga oefeningen voor het openen van schouders en heupen (waarin we o.a. veel emoties en gevoelens in opslaan) zorgt ervoor dat je weer een beetje positieve ruimte krijgt in je hoofd!
Als de conditie, de geest en het lichaam het toestaan is een wat actievere vorm van yoga zeer geschikt.
Ongesteldheidsklachten / PMS Bijna elke vrouw weet hoe het voelt, pijn door de ongesteldheid. Soms al dagen van te voren, tijdens en soms ook nog achteraf, het kan flink pijnvol zijn. Als pijnstillers en een kruik op de buik niet echt (meer) helpen kun je yoga overwegen.
Voor yoga tegen PMS klachten zijn veel positieve effecten te noemen en is al veelvuldig positief getest. Lichte beweging van het lichaam vermindert kramp en ontspant het lichaam. Yoga geeft het lichaam zuurstof, soepelheid en flexibiliteit. Een aantal redenen die al snel voor klachtenvermindering kunnen zorgen. Als de conditie, de geest en het lichaam het toestaan is een wat actievere vorm van yoga ook zeer geschikt. Belangrijk is om tijdens de ongesteldheid de 'op de kop houdingen' over te slaan of aan te passen. Tijdens ongesteldheidsweek is de baarmoeder namelijk zachter, waardoor te veel druk op de baarmoeder wordt afgeraden.
Nek- en schouderklachten Wie heeft tegenwoordig niet last van nek- en schouderklachten? Stijfheid, verkramptheid, overbelaste spieren, verkeerde werkhouding, vervelende pijnscheuten, misschien daarbij hoofdpijn en uitstraling naar de armen... In deze stressvolle wereld zijn deze klachten niet 'raar' te noemen, maar wel heel vervelend! In veel gevallen is stress de veroorzaker van deze klachten. Wist je dat een stressvolle situatie 30 uren lang effect heeft op ons lichaam en geest?
Uiteraard afhankelijk van de aard van de klachten kan yoga vaak wel iets betekenen voor bovenstaande klachten. Tegenwoordig verwijzen daarom veel fysiotherapeuten door naar yogascholen. Yoga maakt je bewust van je lichaam en geest, daardoor ook stressvolle situaties, (verkeerd en goed) ademen, hoe je lichaam (schouders en nekgebied) aanvoelt en helpt je om je hoofd leeg te maken.
Komen je klachten voort uit stress? Kies dan een rustige les om tot rust te komen. Komt het door een verkeerde lichaamshouding? Maak dan je rug en schouderspieren sterker in een actievere les. En in beide gevallen kun je ook zeer goed terecht in de Critical alignment yoga.
Darmklachten en Prikkelbare Darm Synstroom (PDS) Darmklachten zoals ook PDS kunnen je dagelijkse activiteiten flink belemmeren, je hele leven kan hier in het teken van staan. Naast het ontdekken van redenen of bepaald voedsel waardoor je last krijgt, kun je overwegen om yoga te gaan doen.
Onderzoek naar de effecten van yoga op darmklachten en PDS hebben bewezen positief effect te hebben. Het vermindert stress, angst en stabiliseert de stoelgang. De intensiteit van de les is afhankelijk van effect van de les op de darmen, langzaam beginnen is het advies.



Houdingen en hun indeling + effect

Vooroverbuigingen / forward bends Vooroverbuigingen zijn rustgevend, aardend en kalmerend.

Gedraaide houdingen / twists / torsies Gedraaide houdingen zijn over het algemeen neutraliserend en werken stimulerend voor de organen in de buik en de stoelgang. Een mooie manier om jezelf psychisch even 'uit te wringen'.

Balans houdingen Deze houdingen werken rustgevend voor onze hersenen. Hieronder vallen ook de arm balans houdingen, een deel hiervan is ook energiegevend.

Achteroverbuigingen / backbends Achteroverbuigingen zijn energiegevend.

Op de kop / inversies De op de kop houdingen zijn rustgevend. (Behalve handstand die geeft energie net als de schorpioen)


Over de eindontspanning (Savasana)

Voeten wegdraaien
"Vaak vraagt je docent je om voor de eindontspanning je voeten weg te draaien naar de achterkant van de yogamat. Elke yogadocent maakt hierin zelf een keuze, het kan dus per les verschillen.
Maar waarom?
1. De voeten worden in veel tradities vaak gezien als 'onrein', en het is daarom ongepast om ze te laten wijzen naar de docent of het eventuele altaar/beelden die vaak voorin de zaal zijn. Zoals het vaker is met 'tradities' is het aan jou of je hierin volgt of niet.
2. De voeten zijn energetisch gezien de plek waar negatieve/gebruikte energie het lichaam verlaat, je zou je voetzolen liggend dus het liefst naar niemand laten wijzen maar soms is dat onvermijdelijk. Wanneer je je in rijen achter elkaar bevindt, kan de laatste rij de energie doorgeven/kwijt zonder ermee 'belast' te worden want energie stroomt door. Wanneer je in een cirkel bevindt, laat je de hoofden naar elkaar wijzen."

Naar de rechterzij
"Deze vraag komt vaak weer even voorbij na de lessen, daarom nu een speciaal stukje hierover.
1. Je hart zit aan de linkerkant. Als je op je rechterzij rolt, ligt je hart bovenop de organen die rechts zitten, dus is er net wat minder gewicht op het dan door de les uitgeruste en open hart. Het is geen enorm verschil, maar wel een reden.
2. Liggen op de rechterkant zorgt voor een sneller balans/herstel van de bloeddruk.
3. Je rolt op je rechterzij omdat je (meestal) wilt afkoelen en kalm wilt blijven na je yogales. De linkerkant is de yin kant van je lichaam, ook wel de 'maan/negatieve/vrouwelijke kant', genaamd Chandra of Ida Nadi. Wanneer je op je rechterzij ligt wordt de adem door je linkerkant meer aanwezig, deze kant zorgt dus voor deze yin kwaliteiten.
De rechterkant staat voor zon/actieve/mannelijke kant. Deze kant heet de Surya of Pingala Nadi, en deze energielijn bevindt zich aan de rechterkant van de ruggengraat. Het kan dus zijn dat je na een ochtendles, waarna je misschien nog van alles gaat doen je liever op je rechterzij rolt omdat die kant meer actie creëert.

Uitzondering: Wanneer je zwanger bent wordt meestal aangeraden meer op de linkerzij te liggen, ivm de ligging van de placenta en jouw hart die op die kant een betere bloedcirculatie geeft naar de baby."